Säännöllinen syöminen ja terveys

Kaikki on varmasti kuullut, kuinka tärkeää on syödä säännöllisesti.
Ja kuinka se auttaa mm. nälän hallinnassa, tasaa mielitekoja, pitää yllä vireystilaa ja tasaista verensokeria…

Usein asia, jota pitäisi muuttaa, ei olekaan tiedosta kiinni.
Kokemukseni mukaan, muutos jää paljon useammin tekemättä seuraavista syistä:
🔸Ei nähdä muutoksen hyötyjä sen kaiken vaivan arvoisena, jota muutos vaatisi.
🔸Tavoitetta ei aseteta riittävän konkreettisiksi arkisiksi teoiksi.
🔸Muutoksen tarvetta ei edes nähdä;
”tähänkin asti ole pärjännyt näin” ts. kokemusta paremmasta ei ole.

Ja ei tietenkään tarvitse muuttaa mitään, jos voit hyvin eikä huolta terveydestä ole. Eikä tarvitse muuttaa mitään siitäkään syystä, jos et yksinkertaisesti vain halua. Sinä päätät!💛

Se käytännön esimerkki.✔️

Ravinto-ohjaukseen tuli muiden suosituksesta mies, joka ei itse nähnyt tarvetta muutokselle.
Hän oli vuosikaudet pärjännyt 2-3 aterialla päivässä; aamupala klo 8, lämmin ruoka klo 17-18 ja toisinaan lisäksi pientä iltapalaa.
Asiakkaalla oli paastosokeri koholla.
Kun aloimme keskustella, kuinka säännöllistämällä ateriarytmiä, voisi paastosokeriin saada positiivista muutosta.
Hän tuumasi: ”Osastolla ollessani paastosokeri oli täysin normaali, pyysin varmistamaan tämä useampana aamuna. Ei siinä enään mitään vikaa ole.”
(Asiakas oli ollut vast ikään osastohoidossa muiden syiden vuoksi).
Niimpä!
Kysyin: ”Montako kertaa söit osastolla ollessasi päivän aikana?”
Asiakas alkoi nauramaan. ”Totta, siellähän söin viisi kertaa. En osannut ajatella asiaa tältä kantilta. Nyt ymmärrän, että tämähän on oikeasti tärkeää.”
Aloimme yhdessä suunnitella motivoituneina, kuinka hän saisi säännöllisen syömisen jokapäiväiseen arkeensa mukaan…
Parasta tässä työssä ehdottomasti on, kun asiakas itse oivaltaa asioita!✨

Onko teille käynyt niin, että vasta jonkin konkreettisen kokemuksen jälkeen, kauan tiedossa ollut asia saa uuden merkityksen?

– Suvi