Kipu-mitä voin tehdä, kun kipu haastaa arkea?

Meiltä on kyselty, miten se kipu oikein liittyy elämäntapamuutokseen.

Kuvassa kissa on kiinni puun rungossa, kuin kipu mielessä ja rangassa. Epäilevänä katsoo, pitäisikö täältä muka tulla alaskin. Voi olla huono huono vertauskuva, mutta kissan täytyy löytää tie alas ja kivulle täytyy löytää keinot sen hallitsemiseksi. Niin usein erilaiset kivut haastaa ihmisten arkea ja toimintoja. Voi olla kyse nivelrikko kivuista, reumakivuista, migreenistä, ärtyvän suolen vatsakivuista, olkapääkivuista, selkäkivuista tai muista tuki- ja liikuntaelin kivuista.

Kipu raastaa hermoa, vaikeuttaa normaaleja arkisia toimintoja ja työntekoa, hankaloittaa liikkumista ja saattaa aiheuttaa rikkonaisia yöunia. Väsymys saattaa johtaa syömisen ongelmiin. Jos kipua ei ole tutkittu kunnolla tai vaikka olisikin, voi ajatuksissa olla pelko, huoli ja epävarmuus. Entä jos kivut jäävät pysyviksi tai entä jos taustalla on muutakin.

Kivun syy tulee aina olla tiedossa. Sen jälkeen sitä voidaan hoitaa. Akuutti eli äkillinen kipu johtuu kudosvauriosta, joka saattaa johtua esimerkiksi murtumasta, venähdyksestä tai muusta äkillisestä vammasta tai leikkauksesta. Äkillinen kipu varoittaa elimistöä kudosvauriosta. Äkillisen kivun hoitoon omahoitona käytetään akuutissa vaiheessa kylmähoitoa, lepoa ja kipulääkkeinä panadolia tai tulehduskipulääkkeitä. Leikkauksen jälkeinen kipu kannattaa hoitaa huolella jotta kipu ei pitkity.

Krooniseksi kipu muuttuu, kun kipu jatkuu yli 3 kuukautta. Tällöin kivunhoidossa elämäntapojen merkitys korostuu. Lääkäri on se, joka luokittelee kivun ja katsoo joka tilanteessa sopivan kipulääkityksen.

Pitkittyessä oikeanlainen liike ja elämäntavat on parempi hoito kuin lääke. Säännöllinen unirytmi, terveellinen ja monipuolinen ravitsemus ja stressinhallinta on suuressa roolissa. Ajatuksien muualle saattaminen kivusta esimerkiksi mielekkäällä tekemisellä, rentoutusharjoituksilla ja sosiaalisilla suhteilla tai liikunnalla vie huomion pois kivusta.

Uskon että joku tätä lukiessa ajattelee, että niin varmaan, tuo ei ole koskaan itse kärsinyt kivuista eikä tiedä mistä puhuu.
Mutta ymmärrän oikein hyvin omasta kokemuksesta, kuinka vaikeaa on lähteä liikkeelle kun niskaa tai rankaa särkee niin että sänkyyn käpertyminen olisi mieluisin vaihtoehto särkylääkkeen turvin. Tuossa tilanteessa ottaa ihan kunnolla kupoliin, kun joku sanoo että läheppä kuule liikkumaan niin helpottaa!

Kivun hoidossa on erityisen hyvä, että pääsee liikkumaan sellaisen lajin pariin mikä on itselle mieluinen. Lenkkeily, ulkoilu, kuntosali, pyöräily, vesiliikunta,pihatyöt. Kaikki liike on hyväksi. Aloittaminen voi olla vaikeaa, mutta harvoin se harmittaa kun palaat sieltä kotia😊

Entä se tunne, jos tuntuu että saat liikunnalla itsesi vain enempi jumiin ja kipeäksi?
Tällöin ammattialisen apu on usein tarpeen. Arvio, mikä kipuja aiheuttaa, onko liikkeessä totuttu tapa, joka kuormittaa jatkuvasti väärää lihasryhmää joka taas aiheuttaa kipua? Esimerkiksi omt fysioterapeutti voi auttaa arvioimaan tilannettasi. Kaikille löytyy sopivaa liikettä, mielekkäällä tavalla. Eikä aina tarvitse selvitä yksin. Henkinenkin tuki on tärkeää.

Usein arki saattaa olla niin kiireistä, että tuntuu että ei aikaa riitä joka paikkaan. On hyvä pysähtyä miettimään omia arvoja tärkeysjärjestykseen. Mistä voin karsia jotta aikaa jäisi enemmän omalle hyvinvoinnille.

Tarvittaessa valmentaja tai lyhytterapeutti voi auttaa. Joskus tarvitsee toisen näkemystä kokonaistilanteen hahmottamiseen. Kipu, kiire, epätoivo, taloudelliset huolet, perhetilanne tai sairaudet saattaa haastaa arjenhallintaa.

Aina löytyy keinoja, jolla pystyt ennaltaehkäisemään ja helpottamaan kipujasi! Monesti jo oman kivun ymmärtäminen helpottaa!

Elämä on täynnä muuttujia. Oma terveys kannattaa asettaa etusijalle. Tulevaisuuden minä varmasti kiittää sinua myöhemmin😊

Näitä asioita käsittelemme laajemmin ensimmäisellä opi oman elämän staraksi verkkokurssilla. Kurssi avautuu 20.7.