Ethän panttaa syömistä

Kun on tullut syötyä enemmän syystä tai toisesta, harmillisen usein tästä seuraa ”morkkis” ja on tyypillistä ajatella: ”nyt pitää syödä vain kevyesti ja vähän, jotta kompensoin ylensyöntini.” Kevyt syöminen johtaa usein liian suureen energiavajeeseen, toisin sanoen nälkävelkaan ja nälän seurauksena voimistuneisiin ruuan himoihin. Kun himot ovat voimakkaat ja energiavaje suuri, on hyvin todennäköistä että jossain kohtaa selkäranka pettää ja syödään taas ”liikaa”, josta seuraa jälleen morkkiksissa ruuan vähentäminen. Kierre on valmis…

Sama pätee toisinpäin. On tulossa joulu, uusi vuosi tai mikä tahansa juhla tai hetki jolloin syödään arkiruokailusta poiketen, syömistä pantataan ennakkoon! Kun tämä odotettu hoo-hetki sitten koittaa, syödään nälkiintyneenä helposti paljon enemmän kuin tarvitsisi. Eikä ruuasta tule edes nautittua kun on nii nälkä ja kuitenkin syödään pikkusen huonolla omalla tunnolla.

Älä käsitä väärin. Tottakai jouluna, juhlissa ym. saa ja ”pitääkin” syödä muuhunkin kuin fyysiseen nälkään ja jopa liikaakin. Oleellista onkin, miten syömisestäsi ajattelet: On ok venyttää HIEMAN ruokaväliä, jotta ruoka maistuu paremmin esim. jouluaterialla tai ravintola-illallisella. Tai syödä vähemmän runsaan juhlasyömisen jälkeen, kun ei ole niin nälkä. Se että vähennät syömisiäsi ”säästääksesi kaloreita” ei ole ok. Tai jos vähennät syömisiäsi runsaamman syömisen jälkeen rangaistaaksesi itseäsi tai ”palataksesi ruotuun” ei ole ok, eikä kuuluu normaaliin ruokasuhteeseen!

Välillä syödään enemmän, välillä vähemmän, se on luonnollista. MUTTA teethän tämän kehoasi eli nälkääsi kuunnellen, et ajatustesi vuoksi. Eihän pantata syömistä, vaan syödään nälän mukaan! Tämä on osa intuitiivista syömistä ja mm. tätä opetellaan Opi oman elämäsi staraksi- kurssillamme. Hyppää mukaan kurssille, mikäli haluat oppia omasta syömiskäyttäytymisestäsi tai intuitiivisesta syömisestä enemmän!

Terkuin Suvi

Alla olevasta linkistä pääset lukemaan kurssista enemmän.